Osana syksyllä solmittua kumppanuutta Lindström Groupin kanssa, suunnitelmissamme oli hankkia LNG-ajoneuvoyhdistelmä runkokuljetuksiin.
Kiinnostuimme kaasuautojen ympäristöystävällisyydestä, josta olimme kuulleet paljon hyvää. Halusimme itsekin mukaan ilmastotalkoisiin vähentämään kuljetustemme hillijalanjälkeä. Lindströmin puolelta näytettiin vihreää valoa auton hankinnalle – näin lähdimme yhdessä toteuttamaan Pohjois-Suomen alueelle kaasukäyttöisen ajoneuvoyhdistelmän hankintaa.
Laskimme, että noin 31-metrisellä yhdistelmällä Lindström Oy:n tekstiilit liikkuisivat entistä tehokkaammin. Autoon voi tankata joko LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua tai LBG:tä eli nesteytettyä biokaasua. Siitä Scanian ottomoottoritekniikalla toimiva 13-litrainen kone tuottaa tehoa 410 hevosvoiman ja vääntöä 2 000 Newtonmetrin edestä.
”Scanian kaasuautoissa ei tarvita dieseliä, eikä AdBlueta. Lisäksi Scanian huoltopisteissä on osaavaa henkilökuntaa ja huollot ovat sujuneet aina jouhevasti. Täysperävaunuyhdistelmällä on pituutta 31 metriä. Perävaunu on 16 metriä ja veturi on 9,5 metrin kaapilla”, Juha Luokkala kertoo hankinnasta.
Yhdistelmä luovutettiin käyttöömme alkuvuodesta 2020. Dieselmoottoria hiljaisemmasta käyntiäänestä huolimatta yhdistelmä huomattiin myös vaikuttavan kokonsa vuoksi.
Huhtikuuhun mennessä kokemukset autosta ovat olleet hyviä ja olemme todenneet, että ympäristöystävällisyyden lisäksi auto kulkee taloudellisesti. Auto vie noin 27-28 kg/100 km eli päivässä kuluu noin 250-300 kiloa kaasua. Alkuinvestointi pitäisi poikia taloudellista hyötyä takaisin kolmen – neljän vuoden kuluttua. Yhteistyönä Gasumin kanssa LNG on hiukan halvempaa kuin diesel.
Yhdistelmän suurin sallittu kokonaispaino on 68 tonnia, mutta meidän reiteillä maksimikapasiteetista on noin puolet käytössä.
”Kokemuksemme kaasuautosta ovat olleet sen verran positiivisia, että sellaisia saattaa tulla meille lisääkin”, Juha vihjaa.